• تابعها من على صفحة شرفة القمر لمؤلفتها حرية سليمان
  • للتواصل مع الشاعر عبر موقع فيس بوك عليك بالدخول لصفحته والضغط على لايك
  •  للشاعر/ سالم الشهباني
  •  تعرف على قائمة اكثر 30 مدونة عالمية تحقق الربح من التدوين ، وتعرف على السر الحقيقي وراء تحقيقهم لهذه الاموال من المدونات
  • اجعل صندوق التعليق في مدونتك اكثر احترافية ، واضف عليه الوان جميلة لتبهر زوار مدونتك بأناقته

صبي لي الشاي _ من يومياتي

٠٩‏/٠٨‏/٢٠٠٨
صبي لي الشاي
على همي وهمك يمكن نشرب كباية
كبايتك سودة بلون التفل و لون همي
والهم بيتعبى أزايز
وانا شارب م الهم إزازتين
عالريق صباحي وبتنهد حلمي ف أنفاس
ولا يحلالي التنهيد إلا مع صحبة نوح
كبايتك مالها بتتعكر
مش برضه السكر حلاها
ولا السكر بقى بالغالي
خايف لا الشاي برضك يغلى
تبقى دي نكته
بيغلوا المر وبيغلوا أهة كبدي
دا انا كبدي النار بتقطع فيه
أنا كبدي بيتحسر لما اتذكر
ازاي كنا بنستنى العصرية
علشان نشرب كباية شايك في البلكونة
ونتفرج على غية واد غاوي يطير أحلامه حمام
وازاي كانت حواديتك سكر بيحلى الشاي .....
ويحلى ايامي
دا انا فاكر شاي التموين
و مكعب سكر كنت استغرب من شكله
و اللهفة ف وقت بنتسامر جواه على شاي تاني
ونتوه ...
جوه الحواديت...
و الكدب ساعات يلزم قعدتنا عشان نضحك
مش برضه الشيخ قال لي وقال لك النكته حرام
وانا صدقته
وبقينا نخاف م النكتة
نقولها ف سر ونضحك كاتمين الضحكة
ياه على أيام ما بترجعشي
صبيلي الشاي يلا افتكري
أيام الكاس لما كسبنا
وانا سايب ماتش القمة و قاعد في البلكونة بعاكس بنت الجار
والجار سرحان في الماتش ماهوش داري باللي بيحصل
كان أخر حاجة انا باوصل ليها التسبيلة
وبسمة من الممكن
وخجل على خدي السخن يبان أكتر ما يبان منها
ياه على أيام ما بترحمشي
بنزيح المر ومش عاجب
ورغيف العيش يرفع حاجب
وينزل حاجب
يتأمر
على حالي وحالك يتأمر
مش فوق النار
ولا كان يتنطط على جوفي بعدِما اسجر من علبة ابويا
ومن جهلي
ماعرفتش انه ف وقت امَّاْ انا ببعد عنه
بيعد سجايره
ويتخانق وياكي عليا
ويقول تلفان
والبت ام الصدر المرمر
لما بتهرب من عين ما بترحمش دموعها
تطلعلي تسجر ويايا
قال إيه اصحاب
والحد اللي ما بيني وبينها كنت احترمه
وبرغم الولعة ف جتتنا كنا نداري
عاملين اخوات
بنمثل صح
بس الدخانة ما تحلاشي من غير الشاي
كنت اتمنى وجودك ويايا
وبتمنى ماتجيش من مشوارك بدري
واتمنى أقرب وأبوسها
لكن خواف
كانت تتمنى اطلب منها
فاهمين بعضينا
بنستعبط
يمكن
لكن أحسن
ده كفاية عليا اما بشوفها بتذكر بسمتها الطاهرة من غير تشويش
ولا أفكار سودة تخليني خاين بالفكر وبالأحلام
حمد الله على سلامة قلبي
لساني بحب ومش خاين
حمداً لله
لله
بشحت كباية شاي
لله يا اصحاب دا انا من تعبي
بتمنى الرضا ليكم ترضوا
بتمنى اللحظة اللي أشوفكم فيها وابكي
نفسي أفضفض
لكن بيقولوا الشعر الصح لازم له شوية تأييف
ولا عادت فضفتي بتنفع تتقال في قصيدة من المستعجل والتيك اواي
طب أعمل إيه
ما انا تقليدي من عصر الطربوش والمزة
أعتب على مين في اللي اتقالي
أنا عايش سن الستين شايب وعجوز
والسن شباب آي والله
أنا ما اتعودتش إني ألومك على بدرك بذر الطيبة فـ تراب روحي

ده كفاية الوجع اللي اتمكن منك
وبرغم انه مهلك جواكي البسمة الشفافة
لسه الحدوتة ما خلصتشي ولا يخلصشي
براد الشاي
كباية شايك في السهرة زي ما هي

0 تعليقات:

 
محمود عبد الله سلامة © 2010 | تعريب وتطوير : سما بلوجر | Designed by Blogger Hacks | Blogger Template by ColorizeTemplates